Meghibásodott a klíma? - Garancia vs. jótállás érthetően
Meghibásodott a klíma? - Garancia vs. jótállás érthetően

Utolsó frissítés: 2025-04-17

Meghibásodott a klíma? Tudd meg, ki a felelős: garancia vs. jótállás – érthetően.

Meghibásodott a klíma? - Garancia vs. jótállás érthetően

A megfelelő klímaberendezés kiválasztása nemcsak az energiahatékonyság, az élettartam és a teljesítmény szempontjából fontos. Hanem a garancia és a jótállás miatt is. Így azok feltételeit érdemes körültekintően körbejárni. Sokan nincsenek tisztában ezeknek a fogalmaknak a pontos jelentésével, pedig alapvetően befolyásolhatják a későbbi szervizelési és javítási feltételrendszert, lehetőségeket.



Aki nem akar csalódni, és meg szeretné kímélni magát az esetleges későbbi bosszúságoktól, annak érdemes olyan klímaberendezést választani, amely mögött megbízható szervizháttér és hosszú távú garancia áll.

Tisztázzuk a fogalmakat



Jótállás
 alatt azt a kötelezettséget értjük, amelyet a gyártó vagy a forgalmazó vállal a termék meghibásodása esetén. Ez lehet jogszabályban előírt vagy önként vállalt kötelezettség. A jótállási időszak alatt a vásárló jogosult a hibás termék ingyenes javítására vagy cseréjére, ennek időtartama a termék árától függően eltérő. Kötelező jótállás fogyasztói szerződések esetén Magyarországon a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján:

  • 10 000 – 100 000 Ft között: 1 év
  • 100 001 – 250 000 Ft között: 2 év
  • 250 001 Ft felett: 3 év

A kötelező jótállás csak új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki cikkekre – TV, telefon, háztartási gépek – így a klímaberendezésekre is.

A garancia egy tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a jogszabályi jótállást, de ezen felül a gyártó vagy forgalmazó általi önként vállalt extra garanciát is. A garanciaidő terjedelmét és feltételeit a forgalmazók határozzák meg, akár több évvel is megtoldhatják az alap jótállási időt a vásárlók elégedettsége érdekében.

szavatosság pedig arra vonatkozik, hogy a terméknek a vásárlás pillanatában hibátlannak kell lennie. Ha rejtett hiba merül fel, a fogyasztónak joga van reklamációval élni.

„Meghibásodás esetén a jótállási és garanciális igényét a fogyasztó a forgalmazónál érvényesítheti, vagyis annál a vállalkozásnál, ahol a berendezést megvásárolta. A forgalmazó cég és a fogyasztó között a vásárlással jön létre szerződés.” – fejtette ki Antal Mihály,  műszaki szakértő.

Hogyha a berendezést más vállalkozástól vásároltuk, mint aki telepítette, akkor is a forgalmazó cég viseli a jótállási kötelezettségeket.

A szerelő csak a telepítésért felel.

„Egyes esetekben azonban nem könnyű eldönteni, hogy a meghibásodás kinek a hibájára vezethető vissza, ezért javasolt olyan vállalkozást választani, amely az értékesítést és a telepítést is vállalja, ez megkönnyíti az esetleges későbbi ügyintézés menetét” – hangsúlyozta Antal Mihály.

Mi a teendő meghibásodás esetén?



Amennyiben a klímaberendezés meghibásodik, a vásárlónak értesítenie kell az értékesítő vállalkozást. A jogszabályok szerint a forgalmazónak 15 napon belül meg kell javítania a készüléket, de szükség esetén ez a határidő további 15 nappal meghosszabbítható. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani a készüléket, akkor a vállalkozás köteles cserélni azt, vagy visszatéríteni a vételárat.

„A legtöbb esetben azonban a meghibásodások ennél sokkal gyorsabban, akár egy héten belül javíthatók. Az időtartam attól is függ, hogy milyen szezonban jelentkezik a probléma. A nyári kánikula idején, amikor a klímaszerelők leterheltek, hosszabb várakozási időre is számítani lehet. Ezért is fontos olyan berendezést választani, amely megfelelő szervizháttérrel és alkatrészellátással rendelkezik” – fogalmazott a Gree légkondicionálók műszaki kollégája.

Ha egy gyártó 10 év garanciát vállal a termékeire, azzal biztosítja, hogy a termékekhez akár évtizedekkel később is megfelelő lesz az alkatrészellátás.

Fontos a szakszerű, kizárólag minősített szakember által végeztt telepítés, a rendszeres karbantartást és a regisztráció is.

A karbantartásokat érdemes bőven szezon előtt elvégeztetni, mert ekkor egy esetleges meghibásodásra is fény derülhet még szezon előtt. A klímaberendezés kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a garancia időtartamát, mert a hosszabb garanciaidő általában nagyobb biztonságot nyújt. Fontos, hogy a márka hivatalos szervizhálózata könnyen elérhető legyen. Emellett a vásárlói visszajelzések, más felhasználók tapasztalatai is segíthetnek annak eldöntésében, hogy a választott készülék mennyire megbízható.

Facebook oldal: ITT>>>

Kép. GREE

További cikkek otthon témakörben:

By InfoPress

Miklós Edit újságíró, főszerkesztő és szövegíró, a FreeMix lapcsalád alapítója. Korábban Koronczay Editként ismerhették a nézők és olvasók. Több mint 25 éve dolgozik a médiában: az Echo TV, a Duna TV és a Magyar Televízió szerkesztő-riportereként kezdte pályáját, majd a Femina és a Cafeblog újságírójaként folytatta. Saját lapcsaládja ma már havi 3-4 milliós olvasottsággal működik. Célja, hogy hitelesen, közérthetően és inspiráló módon mutassa be a világ eseményeit. Hogy hidat építsen az újságírás és az olvasók között – hiteles, emberközeli tartalmakkal. Miklós Edit számára fontos, hogy az információ ne csak adat legyen, hanem érték — ami segít eligazodni a mindennapokban. A szakmája egyben a szenvedélye is. Az infopress.hu célja, hogy hitelesen, közérthetően és inspiráló módon mutassa be a világ eseményeit. Tematikája: érdekességek, kommunikáció, sajtó, elemzések Miklós Edit írásai rendszeresen megtalálhatók a FreeMix lapcsalád online magazinjaiban is: freemix.hu, storymix.hu, taplalekallergiamagazin.hu, egynap.hu, supernews.hu infopress.hu

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük