Utolsó frissítés: 2025-10-20
2024 a magyar vállalkozások fekete éve volt – de néhány cég valósággal berobbant a válság közepén. Miközben az országos profit 11%-kal esett, ők növekedtek, bővítettek és új munkahelyeket teremtettek. Az Opten friss elemzése szerint ezek a vezetők nemcsak túlélték a válságot, hanem példát mutattak egész Magyarországnak.
- Opten: csak keveseknél nőtt a profit 2024-ben.
- Magyar cégvezetők, akik válságban is képesek növekedni.
- A magyar vállalatok árbevétele 2024-ben átlagosan 8, nyereségük pedig 11 százalékkal csökkent.
- A Bizalmi Körhöz tartozó cégek 1,25 százalékos bevételnövekedést és 11 százalékos profitbővülést értek el – derült ki az Opten elemzéséből.

Mi a sikerük kulcsa?
- Digitalizáció és AI: gyorsabb, olcsóbb működés.
- Tudásmegosztás és közösség: egymást erősítő vezetők.
- Humánstratégia: nem elbocsátottak, hanem bővítettek.
- Előrelátás: nem féltek beruházni akkor sem, amikor mások visszafogták magukat.
Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója szerint a siker kulcsa a digitalizáció, a tudásmegosztás és a humánstratégia.
A Bizalmi Kör tagjai a foglalkoztatást is bővíteni tudták, miközben az országos adat 7 százalékos csökkenést mutat. A kiemelkedő vezetőket a november 28-i Bizalom Gálán díjazzák.
A magyar gazdaság az elmúlt években tartósan válságközeli állapotban működött.
„A Covid-járvány utáni visszaesés, az inflációs nyomás és a beruházások elmaradása mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalkozások többsége stagnálással vagy zsugorodással küzdött. Az Opten friss elemzése azonban rámutat: vannak cégek, amelyek képesek voltak a nehézségek közepette is növekedést és hatékonyságjavulást felmutatni.” – hangsúlyozta Dr. Csorbai Hajnalka az Opten stratégiai igazgatója egy podcast interjúban, amit Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója készített.
A beszélgetésben nemcsak arról esett szó, hogy miként teljesítenek a hazai vállalkozások, de a stratégiai igazgató arról is beszélt, hogy milyen trendek figyelhetők meg.
- az árbevétel
- a nyereségesség
- a cégalapítások
- a megszűnések terén.
A podcastban külön kitértek arra, hogy bizonyos cégek miért tudtak növekedést, hatékonyságjavulást és munkaerő-bővülést felmutatni, miközben a piac egésze visszaesett.
Az elemzés szerint a hazai cégek többsége 2024-ben jelentős visszaesést szenvedett el:
- az árbevételük közel 8%-kal csökkent,
- a nyereségük pedig átlagosan 11%-kal esett vissza.
Ezzel szemben a Bizalmi Körhöz tartozó cégek átlagosan 1,25%-os árbevétel-növekedést és 11%-os profitbővüléstértek el ugyanebben az időszakban.
Foglalkoztatás és hosszú távú gondolkodás
A foglalkoztatás területén is szembetűnő a különbség míg a magyar vállalatok összességében közel 7%-kal csökkentették a foglalkoztatottak számát. A Bizalmi Kör tagjai majdnem 5%-kal bővítették a létszámot.
Ez jól mutatja a vezetői szemlélet különbségét: a kiemelkedő cégek nem rövid távú költségcsökkentésben, hanem hosszú távú stratégiai építkezésben gondolkodnak. Hiszen mint a podcastban is elhangzott: a cégvezetők sok esetben saját költségükre is igyekeztek megtartani munkatársaikat, felismerve, hogy a lojalitás és a tapasztalat felbecsülhetetlen érték, különösen egy új növekedési ciklus kezdetén.
Mi a siker kulcsa?
A beszélgetés során Dr. Csorbai Hajnalka három fő tényezőt emelt ki:
- Hatékonyságnövelés és innováció – amikor az árbevétel növelése nem lehetséges, a vállalkozások a költségek racionalizálására, digitalizációra és AI-megoldásokra támaszkodnak.
- Közösségi tudásmegosztás – a bizalmi kör vezetői egymástól tanulnak, így gyorsabban reagálnak a piaci kihívásokra.
- Előrelátó humánstratégia – a munkaerő megtartása és bővítése a válságban alapozza meg a jövőbeli sikert.
Példaképek a gyakorlatban
Nem véletlen tehát, hogy a 2025-ös Leader of the Year TOP10 listáján azok a vezetők kaptak helyet, akik válságos időkben is képesek voltak növekedést, stabilitást és inspiráló vezetői magatartást tanúsítani. A versenyben hat kategóriában hirdettek jelölteket – mikrovállalattól a nagyvállalatig, külön figyelmet szentelve a fiatal és női cégvezetőknek. A győzteseket november 28-án, a Corinthia Hotelben megrendezett Bizalom Gálán hirdetik ki.
- Ők azok, akik válságban is nyernek – Rekordprofittal zárták az évet. Mi a titkuk?
- Kiberpánik: A cégek többsége késésben a biztonsági felkészüléssel
- 10 dolog, amit 40 felett már másképp kellene csinálnod
- Ez az 5 dolog segít, hogy nyugodtan induljon és jól teljen a heted
- Hogyan fejleszd az önismereted lépésről lépésre – Út a tudatosabb élet felé
A lista üzenete egyértelmű: válságban is van kiút.
Azok a vezetők, akik hosszú távon gondolkodnak, hajlandók innoválni és megőrzik a munkatársaik iránti elköteleződést, nemcsak a saját cégükben teremtenek értéket, hanem példát mutatnak a teljes hazai üzleti közösségnek is.
A teljes adás itt érhető el: https://youtu.be/5pMD3c0w6co
A Bizalmi Kör tagjai bebizonyították, hogy a válság nem akadály, hanem lehetőség.
A november 28-i Bizalom Gálán azok a vezetők kapnak elismerést, akik a bizonytalanság idején is növekedést és bizalmat teremtettek.
Nézd majd meg te is, kik 2024 igazi nyertesei, és tanulj a legjobbak stratégiáiból!

Miklós Edit újságíró, főszerkesztő és szövegíró, a FreeMix lapcsalád alapítója. Korábban Koronczay Editként ismerhették a nézők és olvasók. Több mint 25 éve dolgozik a médiában: az Echo TV, a Duna TV és a Magyar Televízió szerkesztő-riportereként kezdte pályáját, majd a Femina és a Cafeblog újságírójaként folytatta.
Saját lapcsaládja ma már havi 3-4 milliós olvasottsággal működik. Célja, hogy hitelesen, közérthetően és inspiráló módon mutassa be a világ eseményeit. Hogy hidat építsen az újságírás és az olvasók között – hiteles, emberközeli tartalmakkal.
Miklós Edit számára fontos, hogy az információ ne csak adat legyen, hanem érték — ami segít eligazodni a mindennapokban.
A szakmája egyben a szenvedélye is.
Az infopress.hu célja, hogy hitelesen, közérthetően és inspiráló módon mutassa be a világ eseményeit.
Tematikája: érdekességek, kommunikáció, sajtó, elemzések
Miklós Edit írásai rendszeresen megtalálhatók a FreeMix lapcsalád online magazinjaiban is: