Meghibásodott a klíma? Tudd meg, ki a felelős: garancia vs. jótállás – érthetően.

A megfelelő klímaberendezés kiválasztása nemcsak az energiahatékonyság, az élettartam és a teljesítmény szempontjából fontos. Hanem a garancia és a jótállás miatt is. Így azok feltételeit érdemes körültekintően körbejárni. Sokan nincsenek tisztában ezeknek a fogalmaknak a pontos jelentésével, pedig alapvetően befolyásolhatják a későbbi szervizelési és javítási feltételrendszert, lehetőségeket.
Aki nem akar csalódni, és meg szeretné kímélni magát az esetleges későbbi bosszúságoktól, annak érdemes olyan klímaberendezést választani, amely mögött megbízható szervizháttér és hosszú távú garancia áll.
Tisztázzuk a fogalmakat
Jótállás alatt azt a kötelezettséget értjük, amelyet a gyártó vagy a forgalmazó vállal a termék meghibásodása esetén. Ez lehet jogszabályban előírt vagy önként vállalt kötelezettség. A jótállási időszak alatt a vásárló jogosult a hibás termék ingyenes javítására vagy cseréjére, ennek időtartama a termék árától függően eltérő. Kötelező jótállás fogyasztói szerződések esetén Magyarországon a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján:
- 10 000 – 100 000 Ft között: 1 év
- 100 001 – 250 000 Ft között: 2 év
- 250 001 Ft felett: 3 év
A kötelező jótállás csak új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki cikkekre – TV, telefon, háztartási gépek – így a klímaberendezésekre is.
A garancia egy tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a jogszabályi jótállást, de ezen felül a gyártó vagy forgalmazó általi önként vállalt extra garanciát is. A garanciaidő terjedelmét és feltételeit a forgalmazók határozzák meg, akár több évvel is megtoldhatják az alap jótállási időt a vásárlók elégedettsége érdekében.
A szavatosság pedig arra vonatkozik, hogy a terméknek a vásárlás pillanatában hibátlannak kell lennie. Ha rejtett hiba merül fel, a fogyasztónak joga van reklamációval élni.
„Meghibásodás esetén a jótállási és garanciális igényét a fogyasztó a forgalmazónál érvényesítheti, vagyis annál a vállalkozásnál, ahol a berendezést megvásárolta. A forgalmazó cég és a fogyasztó között a vásárlással jön létre szerződés.” – fejtette ki Antal Mihály, műszaki szakértő.
Hogyha a berendezést más vállalkozástól vásároltuk, mint aki telepítette, akkor is a forgalmazó cég viseli a jótállási kötelezettségeket.
A szerelő csak a telepítésért felel.
„Egyes esetekben azonban nem könnyű eldönteni, hogy a meghibásodás kinek a hibájára vezethető vissza, ezért javasolt olyan vállalkozást választani, amely az értékesítést és a telepítést is vállalja, ez megkönnyíti az esetleges későbbi ügyintézés menetét” – hangsúlyozta Antal Mihály.
Mi a teendő meghibásodás esetén?
Amennyiben a klímaberendezés meghibásodik, a vásárlónak értesítenie kell az értékesítő vállalkozást. A jogszabályok szerint a forgalmazónak 15 napon belül meg kell javítania a készüléket, de szükség esetén ez a határidő további 15 nappal meghosszabbítható. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani a készüléket, akkor a vállalkozás köteles cserélni azt, vagy visszatéríteni a vételárat.
„A legtöbb esetben azonban a meghibásodások ennél sokkal gyorsabban, akár egy héten belül javíthatók. Az időtartam attól is függ, hogy milyen szezonban jelentkezik a probléma. A nyári kánikula idején, amikor a klímaszerelők leterheltek, hosszabb várakozási időre is számítani lehet. Ezért is fontos olyan berendezést választani, amely megfelelő szervizháttérrel és alkatrészellátással rendelkezik” – fogalmazott a Gree légkondicionálók műszaki kollégája.
Ha egy gyártó 10 év garanciát vállal a termékeire, azzal biztosítja, hogy a termékekhez akár évtizedekkel később is megfelelő lesz az alkatrészellátás.
Fontos a szakszerű, kizárólag minősített szakember által végeztt telepítés, a rendszeres karbantartást és a regisztráció is.
A karbantartásokat érdemes bőven szezon előtt elvégeztetni, mert ekkor egy esetleges meghibásodásra is fény derülhet még szezon előtt. A klímaberendezés kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a garancia időtartamát, mert a hosszabb garanciaidő általában nagyobb biztonságot nyújt. Fontos, hogy a márka hivatalos szervizhálózata könnyen elérhető legyen. Emellett a vásárlói visszajelzések, más felhasználók tapasztalatai is segíthetnek annak eldöntésében, hogy a választott készülék mennyire megbízható.
Facebook oldal: ITT>>>
Kép. GREE
További cikkek otthon témakörben:
- Meghibásodott a klíma? – Garancia vs. jótállás érthetőenMeghibásodott a klíma? Tudd meg, ki a felelős: garancia vs. jótállás – érthetően. A megfelelő klímaberendezés kiválasztása nemcsak az energiahatékonyság, az élettartam és a teljesítmény szempontjából fontos. Hanem a garancia és a jótállás miatt is. Így azok feltételeit érdemes körültekintően körbejárni. Sokan nincsenek tisztában ezeknek a fogalmaknak a pontos jelentésével, pedig alapvetően befolyásolhatják a későbbi szervizelési… További információ: Meghibásodott a klíma? – Garancia vs. jótállás érthetően
- Nem divat a több generációs együttélés – Átalakuló ingatlanpiacTöbb generációs együttélés – nem divat az összeköltözés. Átalakuló ingatlanpiac: A fiatalok külön otthont keresnek. A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok – összegzi tapasztalatait egy hazai ingatlanhálózat irodájának vezetője. A fővárosban és az agglomerációban évek óta alacsony a kereslet a nagy, több generációnak is… További információ: Nem divat a több generációs együttélés – Átalakuló ingatlanpiac
- Festede – Kreatív meditáció, az otthon kényelméből“Bárki mini Picassónak érezheti magát” – a Festede sikere. Garzonlakásból Magyarország legnépszerűbb üzleti show-műsorába jutott a számfestőket gyártó Ferencz Tamás – a Festede alapító tulajdonosa. Március végén egy mosolygós fiatalember tűnt fel az RTL című műsorában. Ferencz Tamás egy 20 négyzetméteres belvárosi garzonlakásából indította el vállalkozását, és mindössze 4,5 év alatt országos sikerre tett szert… További információ: Festede – Kreatív meditáció, az otthon kényelméből
- Digitális tudatosság játékosan – Ingyenes családi nap BalatonfüredenDigitális tudatosság játékosan: Ingyenes családi nap Balatonfüreden. Ritkán adódik olyan vasárnap, amikor a tanulás, a játék és a családi együttlét tökéletes egyensúlyba kerül. Márpedig ez a célja az „Alfáktól Omegáig – Gyermeknevelésről közérthetően” című konferencia második napjának. Amely ingyenes családi nappal várja az érdeklődőket a balatonfüredi BME Tudásközpontban.ű Az egész napos eseményen a legkisebbektől a… További információ: Digitális tudatosság játékosan – Ingyenes családi nap Balatonfüreden
- 25+1 dolog, ami miatt egy anyának nem kell(ene) bocsánatot kérnie25+1 dolog, ami miatt egy anyának nem kell(ene) bocsánatot kérnie. Tudományos tény, hogy a nők, egészen konkrétan az anyák, sokkal többször kérnek bocsánatot, mint a férfiak. Sokszor még akkor is hajlamosak bocsánatért esedezni, ha valójában nem is csináltak semmi rosszat. Szinte állandóan gyötri az anyákat a lelkifurdalás, még az olyan egészen apró dolog miatt is… További információ: 25+1 dolog, ami miatt egy anyának nem kell(ene) bocsánatot kérnie